Av Linda - 20 september 2019 14:47

Ja då har man varit iväg på en liten resa igen, och denna gång vart de åter igen till kreta, vart tredje gången jag reser til kreta, men denna gång vart de inte platanias som jag varit tidigare, och ja de stället tycker jag är bättre, men Platanes, Rethymno som vi åkte till denna gång var helt ok för en vecka sol och bad semester,den hade de man behövde och hade en mycket skön härlig resa.

Ja de vart en charter direkt från Visby och de som är skönt med de är att man kommer hem direkt och behöver inte först från ön till tex Arlanda,men flygplanen jag åkt med från ön är ju inte de bästa, och de resor jag åkt från tex Arlanda har varit mycket bättre,skönare och mera plats,men charterplan ska dom ju in med så mycket folk som möjligt och blir ju då jätte snålt med plats...

Foto från orten platanes och hotellet Ariadne som vi bodde på från 7sep-14Sep...

Vi tog även bussen in till självaste staden Rethymno som inte var alls långt, och hade man friska kroppar så skulle man kunna ta en långpromenad dit, men de fixa ingen av oss, så till staden tog vi bussen, och den var som de varit tidigare när man åkt buss på kreta, överfulla så att säga.

Men vi hade en bra dag och gick runt och strosade på de smala gatorna och stannade för dryck och mat på olika ställen, och bara hade de mys och när vi kände oss redo och klara för dagen tog vi taxi tillhotellet som kostade ca 95kr och delat på tre var de ju inga pengar och skönt att slippa bussen.

Foto från vår dag i Rethymno, vart en del gående,men i lugn sakta tempo....

De vart ju även mycket gott att dricka och äta, men de har så mycket mat på sina tallrikar så orkade aldrig äta upp allt,men på ett ställe erbjöd de faktiskt doggy bag, så de tog jag såklart då de erbjöd.bodde ju i en tvårumslgh på hotellet Ariadne.

De har blivit så att man går på olika ställen varje dag under resan,de är ju de som är mysigast att fixa sig sen gå på olika ställen att äta å dricka och sista kvällen går man tillbaka till de stället man tyckte var bäst, och så vart de även denna resa.

Och Myli restaurant-cafe var de stället vi gick tillbaka till sista kvällen, och fast alla ställen var helt ok, så var detta den bästa, och var mycket trevliga sociala och ja tar första platsen.

Men även Steki Restaurant bar var extra bra,så dit gick vi också tillbaka till men då vart de lunch sista dagen,men som sagt var nöjd med alla ställen men dessa två ligger längst uppe på listan.

Något som jag tycker är extra trevligt när man varit på olika ställen i Grekland & Cypern tex är att man får något av stället när man får notan, oftast blir de raki eller ouzo men även glass eller någon dessert,de gillar jag för de hör ju inte till vanligheten här hemma i Sverige att man får något av restaurangen när man ska betala precis.

och här kommer .lite foto på en del av mat och goda drycker från resan.

Fredag den 13 drog de in grått mörker, vart rödflagg då de vart mycket vindy så att säga, men jag och älsklingen var och kollade in vågorna,och vattnet vart långt upp på stranden,men de var ändå varmt och vattnet va Ljummet typ.

Men har ju nästan gått en vecka sen vi kom hem, så jag har såklart börjat kolla runt i världen vart nästa resa ska bli,   denna gång var de plånboken och direktflyget som gjorde vart resan skulle bli.

men hoppas komma iväg lite längre nästa gång och runt 14dagar, gärna till Asien då jag inte varit iden kontinenten, eller någon av öarna i Karibien, eller Sydafrika skulle även funka. men då behöver man mera pengar, och en bättre budget.

så lika bäst att börja spara och kolla runt redan nu vart nästa resa kan bli, ja jag gillar även biten att forska och kolla runt på nätet, men är ju restokig eller jag älskar när man är på plats dit man ska, själva flyg och trenfer biten klarar jag mig utan, och är en jobbig bit av själva resandet, pga min skadade kropp, men mår så bra när jag är i väg, så det får de vara värt...

Pussar,Kramar & Kärlek

Av Linda - 9 juni 2019 08:00

Ja åren 2016 och 2017 var de inga resor utomlands tyvärr, vart dock några turer över till ”Sverige” men när jag fyllde 40år 2017 så fick jag bidrag av olika slag till resa, och tack vare alla underbara i mitt liv kunde jag boka resa till spanien 2018 och på resan följde min älskling och min mor med.

Vart flyg Visby-Arlanda sen vidare direktflyg till Barcelona, och så vidare till stället Santa Susanna som tillhör Costa Brava kusten, och både hotell och ställe var hur bra som helst…

Jag hade rollen som reseledare, inte för att dom andra inte kan göra sig hörda, utan mer att dom vägrade, så jag fick ta de, men nu vet jag att jag kan resa själv och löser de mesta, tog oss med tåg till Barcelona,olika äventyr under resans gång, taxi till Blanes och bowlade, och ja i bowlinghallen var de inte lätt, då jag inte kan Spanska och dom var riktigt dåliga på Engelska, men var på ett ställe där de inte fanns några turister, men löste de och fick bowla, så nu har jag bowlat både i Turkiet och Spanien..

Men jag är stolt över allt jag fixade denna resa,och kände mig till och ifrån som en reseledare,kanske nåt man skulle fundera på att jobba med, men ja denna resa kunde inte varit bättre, vi hade en toppen resa, och blir fler resor när vi tre åker ihop..

Vart flera olika äventyr runt Santa Susanna och äventyr in till Barcelona, och i Barcelona strosade vi runt och här kommer lite olika saker och gator vi såg och gick på både Santa susanna och Barcelona:

• Basilikan Sagrada Familia
  • El Cuc
  • Platja de Llevant beach
  • Kollade även in Aquarium de Barcelona

Skulle även vilja åka linbanan Teleferic Montjuic inne i Barcelona, men ville inte åka själv, så kommer jag till Barcelona igen någon gång, så ska jag åka den minsann.

Tydligen populärt med Boule där nere, för utanför vårt hotell spelades tävlingen Santa Susanna Cup Petanque, så vi kunde sitta se på de från balkongen och fick flera goda skratt när vi tittade på tävlingen, och många av spelarna bodde på hotellet bredvid, så när de troligen hade avslutsfirande så fick vi se fyrverkerier som var de största skådespeleri jag någonsin sätt med fyrverkerier och vi såg dom mycket bra…

Foto från santa susanna,äventyr där och runt omkring,med mat,dryck,stranden med mera...

Grusplanen man ser på kortet här under, var de massor med folk på dagarna som spelade Boule...

Här skulle de inte gjort nåt om jag kunde spanska,då engelskan var mycket dålig där,men lyckades bowla så ändå de...

Foto från Äventyret i Barcelona, börjar med tåget till barcelona...

Av Linda - 4 juni 2019 18:31

Våren 2015 reste jag och älsklingen till Turkiet direkt från Visby,hittade en mycket billig resa,båda varit i Turkiet tidigare, han hade varit i Side för många år sedan och jag var ju i Alanya 2006 och denna gång när vi åkte tillsammans så vart de Alanya och en hel del kände jag igen mig och även mycket som blivit bättre, tiden går ju och 9år är ju ett tag sen sist så att säga, men kul när man känner igen sig...

Lite otur vart de på denna resa, tex fick vi en hörn balkong och inte jätte mys att sitta på en som blåser hela tiden,då jag tycker de annars är mysigt när man har äter frukost och har morgon mys på balkongen,älsklingen fick problem med magen en av dagarna,de var efter vi varit uppe i berget,så troligen något av de vi åt, och jag fick smärtor i munnen, men när jag varit på "apotek" två gånger så fick jag något dunder som tog bort de, och räddade semestern...

Mot slutet av resan upptäckte vi att de var någon stor cykeltävling, och fick fråga en av de vi pratat med rätt mycket, vad de var frågan om, och tydligen något mycket stort och de var massor med folk,helikoptrar poliser ambulanser och tävlingen startade tydligen där vi bodde, och verkade som sagt vara mycket stort i landet...

Men vi hade en bra semester och var på stranden,uppe i bergen, strosade runt och pratade med inkastare, var även iväg på äventyr till en bowlinghall där ingen kunde engelska,men vi lyckades till slut lösa allt, så de vart lite bowling minsann, och förutom de jag skrev tidigare, så hade vi de mys och jag älskar som sagt att resa,och extra mys är de såklart när hjärtat är med, och blivit några resor tillsammans nu...

Foto från den stora cykeltävlingen...

Foto från utflykten upp i berget...

Så lite från hotellet,runt där vi strosade och hade de mys,åt gott och drack gott...

Foto från bowlinghallen och härliga kvällar hade vi...

Av Linda - 4 juni 2019 12:30

våren 2011 reste jag och min mor till Rhodos och bodde i Rhodos stad, och var promenadavstånd att gå till hamnen och innan för murarna, de påminde mycket om Visby med muren och allt där inför, så man kände sig lite som hemma på nåt sätt,förutom de härliga färgerna som vattnet hade...

Min mor var barnflicka i ungdomen och åkte med den familjen till Rhodos, och hon ville åka tillbaka många år senare, så när de började flyga direkt från Visby dit så tog vi beslutet att åka, vi låg på stranden och vattnet hade underbara färger, bad och sol vid poolen,gott att dricka och äta...

Jag har haft turen att hittills på alla resor har jag inget större att klaga över mat och dryck, men jag är väldigt tacksam att få komma iväg och älskar att resa,och ska mycket till för att jag ska klaga nåt större, och har jag tak över huvudet,badrum och nära till restauranger,butiker och strand så är jag nöjd, råkar jag komma på något ställe som maten inte varit de bästa så behöver jag ju inte gå tillbaka...

Detta hotellrum låg dock precis över den väg där de var festande med krogar osv, och var mycket lyhört och när festandet slutade så satte sopgubbarna och städarna igång där ute,så vart snålt med sömn,typ ingenting de första dygnen,då fick jag hitta någon lösning, för någon timme sömn per dygn behöver även jag, och vart enda gången jag fick leta upp öronproppar och då vart de lite sömn..

Hade en bra resa och som jag skrivit tidigare så är de jätte skönt att resa direkt från ön ut i världen...

Foto runt och innanför murarna i Rhodos stad...

Foto runt där vi bodde på Rhodos och goda drinkar och god mat...

Av Linda - 4 juni 2019 10:56

Vi var 4tjejer som rest till Sousse Tunisien från Visby, och ja en av de var Emma, vi har många resor i bagaget med äventyr och skratt, och Tunisien vart även en sån resa, de var varmt gott och många äventyr, vi bodde i port el kantaoui och finns hur mycket att skriva som helst om denna resa, men mycket ligger under "de som hände där,stannar där,men finns något man kan berätta hehe...

Kom en tjej som frågade om massage, och ja de skulle vart nice,och hade tänkt kolla efter massage, så vi fick info till ett hotell i närheten till dagen efter, och skämtade att tänk om de blir män som masserar, vi sa nä de är nog kvinnor och skrattade, och skrattade ännu mera när de var två av oss som just fick män, men de var skönt med massage och han var duktig och mycket trevlig, men var nog bra att jag var en av de som fick en man,för vet inte hur de skulle gå om de var någon av de två som vart generade av tanken hehe, men dom fick kvinnor,men vi skrattade gott efter...

Och träffade en del människor som gärna visade oss stället och tog med oss till större diskotek bland annat, och så tog några oss på äventyr till bland annat ställen i Sousse, där de inte fanns så mycket med turister, fick även riktig mat från landet av ett par killar hem till vår lgh..

ja inget för mig och såg ju inte så got ut,men man fick ju smaka för att inte vara oartig, och händelsen ger ju minnen, vi hade lite otur att vi kom dit under deras ramadan eller vad de heter,men många äventyr och skratt vart de minst sagt, och tur att en av oss köpt sprit på flyget med oss,så vi kunde förfesta lite hemma innan vi gick ut, och då fanns de mest öl och vin, så inte massa goda drinkar, men en toppen semester och alltid skönt när man reser direkt från Visby, och glad att vi kom iväg på denna resa innan alla oroligheter i landet startare...

Foto från utflykt med äventyr och maten de kom till lgh med...

Blandade foto från balkongen,flyg och runt omgivningarna å stranden såklart...

Av Linda - 4 juni 2019 08:00

Kreta har jag varit två gånger, och rest från Visby-Kreta båda gångerna och första gången var 2008 och då var vi ett gäng på 6kärringar eller tjejer kanske låter bättre, och ja Emma var en av de, för vi har som jag skrivit tidigare kommit iväg på rätt många resa då vi båda varit med, och vi bodde i orten Platanias och var inne i staden Chania på äventyr, bussresan dit var något man aldrig glömmer, många människor och folk åkte av lite här och där, och hade fundering på om vi skulle lyckas komma fram och hem igen, men ja de gick bra och hade en bra dag där...

En i gänget fyllde år,så vi firade ordentligt en kväll med partyhattar och härliga skratt, ja de var en bra resa med sol bad och härliga dagar i värmen och hade tur med både kropp,väder och många skratt...

vi var ute tillsammans om kvällarna strosade runt,drack gott och åt gott, de är ju en av de saker som gör semestern mys,att strosa runt och pröva olika ställen på kvällarna, och de var något vi gjorde varje kväll...

Foto från resan 2008

Andra gången till Kreta var 2013 så reste jag & älsklingen tillsammans med ett annat par,och kul nog bodde vi i samma ort och bodde mitt i mot de hotellet jag bodde första Kreta resan, visste inte de innan utan när jag kom ut på vår balkong så var den mitt i mot ingången på de hotellet från 2008...

En dag åkte dom andra in till Chania, men då jag varit där och behövde ta de lugn med kroppen,så valde jag att ligga på stranden och ha de mys själv,rest mest av oss och hade ju varit där tidigare..

Men då tjejen i de paret var rastlös efter 5min på stranden,satt och hoppade och var tvungen att aktiveras hela tiden och gick typ på samma ställe och åt mat,så umgicks vi inte speciellt mycket alla fyra under resan,bara några få gånger, och många frågor hade man efter resan,men fick aldrig något klokt svar, så tråkigt nog var de sista gången vi sågs,efter resan lämnade hon vår vänskap...

Men jag och älsklingen hade de mys, med härlig frukost och morgon mys, och strandhäng om dagarna,och gott att äta å dricka på kvällarna, de kunde inte vart mysigare.

Men en dag åkte vi litet tåg upp i bergen, turen kallade dom "lilla Grand Canyon" var en trevlig tur, och så var de väldigt blåsigt en av dagarna, så de var rödflagga och mycket höga vågor,så strosade vi lite på byn den dagen och hade de mys, ja han och jag hade en riktigt mysig lugn härlig vecka, och var utvilade när vi kom hem och hade samlat kraft till verkligheten och allt vad de kan innebära...

Foto från resan 2013

Av Linda - 3 juni 2019 18:30

Bulgarien är även de ett resmål jag varit två gånger,första gången var 2009 då jag och en vän reste från Arlanda till Burgas och sen vidare till Sunny Beach,gjorde så lite som möjligt på så lång tid som möjligt, de vart stranden,strosa runt och äta och dricka gott och jag gillar Bulgarien, då priset låg lite under våra priser och känner ett lugn när jag varit där...

Fixade med naglarna och temat på resan var ta hand om kroppen, och så hade jag foto med mig på en fin liten kille hemma på ön,som jag fixade så när jag kom hem fick hans familj tavlor på honom...

Tyvärr har jag snålt med foto från resan 2009,hittar inte alla foto och tror de fanns med i den hårddisken som kraschade,då jag saknar flera foto från de året, men några få foto har jag lyckats hitta...

Bulgarien 2009...

Andra resan till Bulgarien vart 2011 även till Sunny Beach,men denna gång var vi 4kärringar,eller tjejer låter väl bättre,för vilka åldrar de än är,så är man ju tjej, som åkte tillsammans, även denna gång från Arlanda till Burgas, och ja en av dem var ju vännen Emma, och av alla flygplatser jag varit är den i Burgas som jag varit den bästa, vet ju inte hur de är nu,men den gillade jag när jag var där...

Denna gång hade vi ett hotell precis vid strandpromenaden och hade allt utanför dörren typ, var så nära så man kunde ligga vid poolen med gratis solstolar och gå till stranden och hoppa i svarta havet för ett dopp, och detta var en riktigt bra resa med massa skratt...

Låg vid poolen,stranden och åt god mat och dryck, minns denna resa med glädje,förutom att när vi satt och åt lunch en dag fick jag problem med magen,som händer då och då efter magop, och de som behövs då är att jag lägger mig ner en stund,brukar gå över på en ca kvart,och detta hände då,men då de typ är enda negativa efter op,och händer inte hela tiden,utan då och då, brukar vara en kombo mellan för fet mat tillsammans med för sött dricka, och fast de var nära till hotellet så var de för långt och behövde ju lägga mig ner fort...

Så fick lägga mig bredvid restaurangen,och inkastaren såg mig och kom och frågade hur jag mådde och om jag behövde åka till läkaren, om han skulle ringa ambulansen,men jag berättade vad som hände och att de brukar gå över inom en kvart,bara jag kan ligga ner så går de bra, han var så gullig å snäll så han gick in och hämtade ett antal borddukar,som jag fick som kudde, och som de brukar gick de över och mådde bättre på en ca kvart, men jag fick gå dit dagen efter och äta,för att visa att de var inget med maten och att stället var helt ok...

Vi var även en dag i staden Nessebar tror jag den heter, och strosade runt och kollade in stället,och som sagt det vart många skratt den resan och ligger bland de i toppen och kan tänka mig att åka till Bulgarien fler gånger...

Foto från Bulgarien 2011,Sunny Beach och flygfoto...

Några foto från Nessebar 2011...

Av Linda - 2 juni 2019 18:30

Cypern har jag varit flertal gånger, och hoppas komma dit igen, jag trivs när jag är där och har släkt där, och då får man se lite annat och blir en annan sort av resa, och på Cypern bor jag vid släkten och har varit på Engelska basen där dom har den godaste Fish & Chips jag ätit, bor utanför Larnaca och Ayia napa har man ju varit,även åkt runt och sätt bland annat olika skolor som barnen i familjen gått,dom börjar dock bli stora nu...

Men de har inte den lyxen som Svenska föräldrar att ha skolbussar osv utan där måste man köra dem till skolan och har de tex gymnastik så får man köra hämta barnen och köra dem dit, dessa barn har ju även gått Svenska skolan så blir mycket körning, sånt som vi i Sverige ofta tar föregivet...

Men som sagt Cypern har jag varit mer än en gång och hoppas de blir flera,då jag gillar Cypern,men då jag är restokig och älskar att resa, så kollar jag resor ofta och hittar man en resa som är väldigt billigt,så spelar de ingen roll att jag varit där tidigare,utan då har de hänt att jag åkt igen, så har några resmål jag åkt redan två gånger till,och helst om jag kan åka direkt från Visby, tyvärr går inga direkt till Cypern här ifrån, men kommit många flera resmål senaste åren, om man ser tillbaka i tiden, då de typ bara var 1-2 resmål från ön,så kan jag åka direkt här ifrån så är de skönt...

Blandade foto från mina resor till Cypern...